Kask kolarski ma wiele zalet. Jego twarda skorupa zewnętrzna rozprowadza uderzenie na dużej powierzchni, a miękka wkładka wewnętrzna równomiernie pochłania energię. Minimalizuje to siły uderzenia w głowę i zapobiega pęknięciom czaszki i mózgu. Kask zmniejsza również ryzyko wystąpienia wstrząsu mózgu.
Oto artykuł, który jest rezultatem naszej kreatywnej współpracy z topowykolarz.pl
Ochrona przed wstrząsami
Ochrona rowerzystów przed wstrząsami podczas wyścigów kolarskich jest ważnym zagadnieniem dla branży rowerowej. UCI, która nadzoruje zawody kolarskie, ogłosiła kilka zmian w przepisach w celu uniknięcia długotrwałych uszkodzeń mózgu. Nowe zasady obejmują wymóg, aby kolarze natychmiast zdejmowali kaski, gdy upadną. Lekarz z boku będzie również podejmował decyzje o tym, czy kolarz może kontynuować wyścig, czy nie.
Najważniejszym środkiem ochrony jest noszenie kasku, który jest odpowiednio dopasowany. Przednia krawędź kasku powinna znajdować się jeden cal nad brwią. Nie powinien być też łatwo zdejmowany. Sklepy rowerowe powinny być w stanie pomóc rowerzystom w znalezieniu odpowiednio dopasowanego kasku.
Kaski rowerowe, które mają naklejkę, pokazują, że zostały przetestowane pod kątem wstrząsów. Testy te wykazały, że rowerzyści noszący takie kaski są mniej narażeni na wstrząsy. Niemniej jednak testy te nie są rozstrzygające. Konieczne jest przeprowadzenie większej ilości badań w celu określenia optymalnego poziomu ochrony kasków rowerowych.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest kierunek uderzenia. Wcześniejsze badania wskazywały, że przyspieszenie rotacyjne zwiększa ryzyko wystąpienia wstrząsu mózgu. Z kolei czysty liniowy ruch głowy raczej nie powoduje wstrząsu mózgu. Z tych powodów, kolarze powinni rozważyć stosowanie sprzętu ochronnego w celu zapobiegania wstrząśnieniom mózgu podczas wyścigów kolarskich.
Kaski kolarskie i ochrona twarzy są niezbędne do ochrony przed wstrząśnieniem mózgu. Nie mogą one jednak chronić sportowców przed każdym uderzeniem w głowę. W niektórych dyscyplinach sportowych nie ma obowiązku stosowania sprzętu ochronnego. Niektóre organizacje umieściły na kaskach napisy informujące, że sprzęt ten zmniejsza ryzyko wstrząsu mózgu. W niektórych przypadkach może to być dobry pomysł, ale należy przeprowadzić więcej badań w różnych sportach.
CDC uruchomiło również narzędzie internetowe, które ma edukować lekarzy i trenerów na temat skutków wstrząsu mózgu. Nazywa się ono Heads Up. Program ten zawiera narzędzia do oceny pacjenta i plany opieki. Dodatkowo na płycie CD-ROM znajdują się arkusze informacyjne dotyczące zapobiegania wstrząsom.
Ochrona przed kruchymi kaskami
Kaski kolarskie są wykonane z pianki EPS i mogą z czasem stać się kruche pod wpływem promieniowania UV. Dlatego należy koniecznie sprawdzić kask po użyciu, zwłaszcza po zderzeniu. Jeśli kask jest uszkodzony, nie będzie już w stanie chronić Twojego mózgu i głowy. Kask powinien być również przechowywany w miejscu, w którym nie ma bezpośredniego działania promieni słonecznych.
Aby chronić rowerzystów przed takimi urazami głowy, rowerzyści powinni nosić kask wykonany z materiałów kompozytowych. Materiały te skuteczniej absorbują energię uderzenia i zmniejszają ilość energii przenoszonej na głowę. W efekcie prawdopodobieństwo wystąpienia poważnych obrażeń w wyniku wypadku rowerowego znacznie się zmniejsza.
Pianka EPS stosowana w większości kasków rowerowych jest bardzo lekka i niedroga. Można ją również formować tak, aby pasowała do niemal każdego kształtu. Znajomość konstrukcji kasku jest pierwszym krokiem do rozpoznania ewentualnych uszkodzeń. Przed zakupem nowego kasku należy zawsze sprawdzić jego wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Upewnij się, że jest w dobrym stanie i nie ma żadnych wgnieceń i wgnieceń.
Chociaż kaski rowerowe nie są kompletnym rozwiązaniem zapobiegającym poważnym urazom głowy, mogą one znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia urazowego uszkodzenia mózgu. Badania przeprowadzone w Norwegii wykazały, że noszenie kasku zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy o 60 procent. Badanie wykazało również niższy wskaźnik śmiertelności wśród rowerzystów noszących kaski.
Niektórzy ludzie sprzeciwiają się noszeniu kasku, ponieważ uważają, że jest on nieskuteczny. Jednak inni twierdzą, że lepiej jest promować zdrową jazdę na rowerze i zmniejszać ryzyko poprzez edukację i poprawę infrastruktury. Ostatnie badania przeprowadzone przez Uniwersytet w Bath wykazały, że kiedy kierowcy samochodów wyprzedzali rowerzystę w kasku, przejeżdżali o 8,5 cm bliżej niż gdyby rowerzysta nie miał kasku. Wyniki te nie są jednak rozstrzygające.
Kaski rowerowe muszą spełniać określone normy bezpieczeństwa. Na przykład kaski muszą spełniać normę CPSC 1203. Jest to światowa norma, która mierzy szczytową siłę przyspieszenia lub siłę, której kask doświadcza w punkcie uderzenia. W idealnej sytuacji kask powinien być w stanie pochłonąć mniej niż 300g siły.
Ochrona przed siłami rotacyjnymi
Kaski kolarskie nie są jedyną opcją, jeśli chodzi o ochronę głowy przed poważnymi urazami. Badania wykazały, że tradycyjne kaski nie zapewniają wystarczającej ochrony przed siłami rotacyjnymi. Opracowano nowe technologie, które zapewniają lepszą ochronę przed tymi siłami. Niektóre z tych nowych technologii to MIPS, czyli Multi-directional Impact Protection Systems.
Naukowcy zaproponowali nowy protokół testowy, który mierzy zdolność kasków do radzenia sobie z siłami rotacyjnymi. Test ten polega na zrzuceniu kasku z wysokości pod kątem na pochyłą powierzchnię. Jest to lepszy sposób na ocenę ochrony kasku przed siłami rotacyjnymi, które są ściśle powiązane z urazami mózgu. Nowy protokół testowy jest już używany przez kilka organizacji do oceny możliwości kasków w zakresie ochrony głowy przed siłami rotacyjnymi.
Niektóre kaski rowerowe wykorzystują technologię MIPS, która jest nowym rodzajem materiału zaprojektowanym w celu zmniejszenia sił rotacyjnych związanych z wypadkami. Udowodniono, że MIPS redukuje siły rotacyjne nawet o 10% w porównaniu z kaskami bez MIPS. Jest to znacząca poprawa w porównaniu z modelami bez systemu MIPS. Należy jednak pamiętać, że wkładka MIPS nie czyni kasku z natury lepszym lub bezpieczniejszym od innych.
Koncepcja MIPS jest stosunkowo prosta. Warstwa o niskim współczynniku tarcia jest umieszczona pomiędzy kaskiem a czaszką w celu absorpcji sił rotacyjnych. Jest to szczególnie skuteczne w redukcji sił obrotowych związanych z uderzeniami skośnymi, takimi jak uderzenia, które rowerzysta odczułby w przypadku upadku z roweru. W tym czasie Halldin pracował nad wieloma innymi pomysłami, ale MIPS pozostał projektem pobocznym.
MIPS ma obsesję na punkcie bezpieczeństwa swoich produktów i pracuje nad wdrożeniem zharmonizowanych standardów testowania kasków. Consumer Product Safety Commission ocenia kaski pod kątem uderzeń liniowych, natomiast Europejski Komitet Normalizacyjny ocenia pod kątem ruchu obrotowego. Poprzez stworzenie bardziej jednolitego standardu, MIPS chce zachęcić niezależne organizacje testujące do włączenia sił rotacyjnych do swoich testów.
Ewolucja kasków rowerowych
Kaski rowerowe ewoluowały na przestrzeni lat. Początkowo rowerzyści nosili kaski wykonane z twardego tworzywa sztucznego, ale z czasem kaski ewoluowały, aby były bardziej wygodne i odporne na uderzenia. Kaski zaczęły zawierać więcej elementów, takich jak otwory wentylacyjne i opływowy kształt.
Pierwsze kaski były prostymi urządzeniami w kształcie pierścienia, które zakładano na głowę. Później producenci kasków zaczęli dodawać paski i wypełniać je pianką, aby zwiększyć ochronę. Jednak rowerzyści, którzy nie rywalizowali zawodowo, nie byli tak chętni do noszenia kasku. W miarę jak więcej badań szło w kierunku rozwoju kasków rowerowych, producenci zaczęli dodawać funkcje takie jak wentylacja.
Kaski rowerowe ewoluowały, by zapewnić wentylację i lepsze dopasowanie. Na początku XX wieku rowerzyści zaczęli szukać lepszej opcji ochrony głowy. Podczas gdy okrągła skórzana osłona była powszechnym wzorem, kaski zaczęły zawierać więcej otworów wentylacyjnych, lepszą wentylację i skórzane paski na czubku głowy. W końcu rowerzyści zaczęli zdawać sobie sprawę, że kask może uratować im życie.
Wcześni kolarze wyścigowi i klubowi uznali znaczenie noszenia kasku rowerowego. Urazy głowy są jedną z najczęstszych przyczyn śmierci rowerzystów. Jednak kaski nie zawsze były wygodne. Niektórzy rowerzyści nie nosili kasków rowerowych i używali zamiast nich kasków hokejowych lub innych nakryć głowy. W końcu w USA ustanowiono standard kasków rowerowych. W tym czasie tylko kilka kasków rowerowych spełniało normy.
Istnieje kilka różnych standardów dotyczących kasków rowerowych. Najwyższe standardy są ustalane przez Fundację Snell. Normy te oceniają zdolność kasku do redukcji sił liniowych i rotacyjnych. 20 najlepszych kasków spełnia te normy i wszystkie posiadają technologię MIPS lub WaveCel. Australijsko-nowozelandzki standard 2063:2008 również zachęca do stosowania bardziej miękkiej pianki w kaskach rowerowych.
Do wczesnych lat 90-tych większość kasków rowerowych była wykonana z pianki podatnej na zgniatanie. Jednak wraz z rozwojem technologii dostępne stały się nowe rodzaje pianek. Opracowano nowe polimery, które były odporne na uderzenia i mogły wytrzymać wiele uderzeń.
Podobne tematy